maandag 25 maart 2024

Schaduwzuster

Schaduwzuster
Simone van der Vlugt
ISBN: 978-90-414-20770
Thriller


De literaire thriller Schaduwzuster van Simone van der Vlugt gaat over Marjolein, een betrokken, bevlogen docente op een zwarte middelbare school in Rotterdam. Ze haalt veel voldoening uit het goede contact dat ze met haar leerlingen heeft, maar op een dag wordt ze tijdens de les bedreigd door een van hen. Ze komt tussen twee vuren te staan: enerzijds wordt er een beroep gedaan op haar loyaliteit ten opzichte van de school; anderzijds is er de angst voor de bedreigingen die niet ophouden.

Recensies:

Een heel mooi boek, af en toe even verwarrend, omdat de 2 verhalen een beetje door elkaar lopen, maar daardoor ook wel weer verslavend. En tot het einde toe verrassend.
Een hele goede schrijfster, heb al een paar boeken van haar gelezen en er volgen er zeker meer.
Twins


Marjolein een docente op een zwarte VMBO school
wordt bedreigt door een allochtone leerling. De vooroordelen
die ook hedendaags heersen nemen meteen haar gevoel
over. De bedreigingen houden aan. De school verzoekt haar
geen aangifte te doen vanwege de conceqenties voor het
leerlingen aantal. Een dilemma tussen opkomen voor de school
of voor zichzelf.
Het verhaal speelt zich deels vertellend uit het verleden en
deels in het heden af. Het plot nam voor mij een onverwachtse
wending.
Igna


Aardig boek, maar het verhaal pakte me toch niet helemaal. Het lag er voor mij allemaal iets te dik op. Toch heb ik me op vakantie wel vermaakt met dit boek, maar geen hoogvlieger van van der Vlugt deze keer voor mij.
Yvonnuu


toen ik begon aan dit boek las ik nooit, ik bedoel echt nooit. maar toen we eenmaal een boek moesten lezen voor literatuur kreeg ik dit als tip, ik ben begonnen en na een week (voor mij echt heel snel) had ik het uit, ik vond het een leuk en interessant verhaal en vond het einde erg verassend, een heel dik pluspunt is dat er bijna geen inleiding is, het begint meteen als bij een spannend moment,
Job777


Een spannend verhaal met verschillende lagen. Het verhaal wordt door twee zussen verteld, zij zijn tweeling. De een werkt als fotograaf en is alleenstaand, de andere is lerares op een school met hoofdzakelijk allochtone leerlingen. Op een dag wordt Marjolein de lerares bedreigt door een leerling. Dat hakt er flink in, zeker als ook haar auto totaal wordt vernield en ze achterna wordt gezeten door de betreffende leerling en zijn vrienden. In het heden vertelt Marlieke, de fotografe, vanaf het mo9oment dat haar zus dood is. Dan verwacht je dat de leerling de dader is maar dan heb je het mis. Het verhaal gaat over relaties, vreemdgaan, verkeerde vriendschappen en misvattingen. Het plot is toch verrassend, maar het verhaal is goed geschreven en lekker spannend, maar geen thriller wat mij betreft.
GH





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

wat vond je van deze post?