maandag 15 april 2024

Verslaafd aan liefde

Verslaafd aan liefde
Jan Geurtz
ISBN: 978-90-263-222-97
Non-fictie/Psychologie



Jan Geurtz (1950) is een Nederlandse schrijver. Hij studeerde orthopedagogiek, onderwijskunde en wetenschapsfilosofie en heeft daarna gewerkt in de verslavingszorg. Jan Geurtz laat zich vooral inspireren door het boeddhisme. Hij brak door met Verslaafd aan liefde. In deze spirituele bestseller toont Geurtz aan dat onze zoektocht naar liefde en erkenning voortkomt uit een fundamentele afwijzing van het zelf en laat hij zien hoe we dat kunnen veranderen. Geurtz schreef daarnaast onder andere De verslaving voorbij, Bevrijd door liefde en Vrij van gedachtes. Op bol.com vind je alle boeken van Jan Geurtz, waaronder het nieuwste boek van Jan Geurtz.

In Verslaafd aan liefde van Jan Geurtz lees je hoe we onze behoeftigheid aan liefde en erkenning kunnen veranderen in onvoorwaardelijk en duurzaam geluk.In Verslaafd aan liefde laat Jan Geurtz op heldere wijze zien dat onze zoektocht naar liefde en erkenning voortkomt uit een fundamentele zelfafwijzing. Die proberen we te compenseren met onze zoektocht naar waardering van anderen. Maar dat werkt averechts: het maakt ons juist onzekerder en dus steeds afhankelijker. Zo ontstaat er een verslaving aan liefde, erkenning en de veiligheid van een relatie. De meeste liefdesrelaties lopen daardoor na een tijdje op de klippen, of misschien nog erger verzanden in een gezapig samenzijn zonder veel ruimte voor groeien geluk.Met humor en praktische voorbeelden toont Jan Geurtz een uitweg uit deze vicieuze cirkel. Eenmaal ontdaan van zelfafwijzing blijken onze pijnlijke emoties, maar ook onze seksuele verlangens, de toegangspoort naar een staat van zijn die volledig vrij is van beknelling en afhankelijkheid, en die met of zonder relatie vervuld is van liefde en helderheid.



Recensies:

Het boek zet je gewone alledaagse denken behoorlijk op z’n kop. Je leest het niet zomaar even door (omdat je toch niks anders te doen hebt). Ik kan het boek nauwelijks nog aan anderen uitlenen: het staat vol met onderstrepingen, aantekeningen, opkomende gedachten. Het is voor mij een echt werkboek geworden, lezen, herlezen en weer nieuw onderstrepingen: mijn alledaagse geest wordt eens flink opgeschud, de versluiering daarvan wordt doorzichtiger en jarenlang ingesleten denk- en gedragspatronen liefdevol onderkend. Het boek is een verademing, zoiets van: nu ken ik je weer... mijn geest in zijn ware aard. Maar ik ben gewaarschuwd om weer niet opnieuw in de valkuil van een nieuwe vermeende identiteit terecht te komen. En dan brengt de regelmatige innerlijke stilte me weer terug in het Zijn, dat niets dan liefde is, nauwelijks of niet gericht en onbaatzuchtig.
Leukusgg70


Een prachtig boek. Vooral het hoofdstuk over het loslaten van het relatiedenken, waarbij je verwacht dat de ander in jouw behoeften voorziet, waarbij je de ander verantwoordelijk maakt voor jouw geluk, vind ik erg sterk.
LisselotteVisser


Ik ben tegelijk met dit boek en 'Voluit leven' omdat ik meer van mijzelf wilde gaan leren houden in plaats van bevestiging en erkenning bij een ander te zoeken. Daarbij moet ik leren om bepaalde slechte gewoonten te herkennen en te doorbreken. Ik ben nu op de helft van beide boeken en het heeft mijn leven nu al radicaal doen veranderen. Ik heb het boek inmiddels al aan meerdere mensen aanbevolen en cadeaugegeven. 1 tip: doe dit voor jezelf, niet voor een ander zoals vrienden, collega's of je partner. Het is van belang dat je volledig eerlijk tegen jezelf bent, dan haal je er het meeste uit. Durf geconfronteerd te worden. Mij zelfs geïnspireerd om een boek te gaan schrijven over hoe een 'break-up' te overleven.
J.Verhoef


Verslaafd aan liefde is een boek wat ik heb gelezen om iemand die dit las, beter te begrijpen. Ik ben de nuchtere mens die zich niet geroerd raakt door dit boek, het allemaal echt wel gelooft, maar ook bij veel punten mijn vraagtekens zet. Mijn kortste samenvatting ooit: ieder mens heeft een gebrek aan zelfacceptatie men doet alles om maar gewaardeerd, geliefd, geloofd te worden. Dat kun je onderbreken c.q. veranderen. Tja dat klopt wel, als je diep van binnen kijkt vraagt iedereen om waardering en liefde. Daar had ik dit boek niet voor nodig. Er wordt veel herhaald, een heel moeilijk te lezen boek, dus geen leesboek. Meer een studieboek. Ik heb de boodschap begrepen en ik hoop dat dit boek anderen zal helpen.
GH

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

wat vond je van deze post?